11 December 2012

Peluang Masih Terbuka



Rajagobal Yakin Peluang Masih Terbuka 
Noor Hafiza Che Abdullah@10 Disember 2012 
JURULATIH  skuad kebangsaan, Datuk K Rajagobal menganggap peluang anak buahnya untuk merebut tiket ke final Piala AFF 2012 masih terbuka meskipun mereka gagal memanfaatkan peluang beraksi di laman sendiri pada separuh akhir pertama menentang Thailand, malam tadi.
Jelasnya, keputusan tersebut tidak pernah membuatkan beliau gusar atau hilang kepercayan kepada anak buahnya, sebaliknya yakin mereka mampu mencatat kemenangan."Saya sentiasa optimis Malaysia mampu meraih slot ke final."Keyakinan ini lebih tinggi apabila saya melihat kebangkitan pemain yang dipamerkan semalam."Jadi, tiada apa yang perlu dirisaukan. 
Dan, saya yakin mereka pasti akan memberikan corak permainan yang lebih baik nanti," kata Rajagobal ketika ditemui di LCCT sebelum berlepas ke Bangkok bagi menghadapi aksi timbal balik, Khamis ini.Semalam, Harimau Malaya sekadar mencatat keputusan seri 1-1 dengan juara tiga kali Thailand di Stadium Nasional Bukit Jalil.
Keputusan itu  tampak menyukarkan laluan mereka pada pertemuan kedua di Bangkok.Ini kerana skuad Gajah Perang itu kini memiliki kelebihan jaringan gol di tempat lawan dan hanya memerlukan seri untuk menyekat hajat Harimau Malaya untuk mempertahankan kejuaraan.Mengulas lanjut mengenai aksi timbal balik yang akan berlangsung di tempat lawan, Rajagobal tidak gentar, malah telah bersedia untuk menghadapi lawan yang bakal menerima sorokan daripada penyokong sendiri."Kami telah bersedia dari semua sudut. 
Kita akan bermain seperti biasa apa yang ingin saya katakan jangan terlalu fikirkan tentang kekuatan mereka sebaliknya fikirkan tentang permainan kita."Pemain kena memberikan perhatian sepenuhnya terhadap perlawanan itu dan kuatkan mental bagi menghadapi tekanan beraksi di hadapan penyokong Thailand."Apa yang penting, keyakinan yang tinggi dalam diri pemain kena ada," jelas beliau yang berharap anak buahnya akan mengekalkan momentum sebelum ini.
Pada masa sama, Rajagobal turut mengucapkan terima kasih kepada AirAsia kerana menyediakan penerbangan skuad kebangsaan ke Bangkok, hari ini."Ia juga memberi kami suntikan semangat dan motivasi untuk terus berjuang mengharumkan nama negara," kata bekas jurulatih Selangor dan Kelantan itu. 
***  
Laluan Final Masih Terbuka 
Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE dan AHMAD FAZLI MOHD. YADI
sukan@kosmo.com.my

PELUANG melangkah ke final masih terbuka buat Harimau Malaya biarpun sekadar melakar keputusan seri 1-1 ketika menentang Thailand pada aksi separuh akhir pertama Piala Suzuki AFF 2012 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam kelmarin.
Pengendali Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal memberitahu, beliau tetap berpuas hati dengan corak yang ditampilkan anak-anak buahnya meskipun menyifatkan kemenangan sepatutnya berjaya diraih oleh skuad negara ketika menentang juara Kumpulan A itu.
"Saya berpendapat, perlawanan malam ini (kelmarin) adalah satu perlawanan menarik yang ditunjukkan oleh anak-anak buah saya.
"Jika dilihat secara keseluruhannya, kami berhak untuk menang pada aksi tersebut dengan jumlah minimum sekurang-kurang 3-1.

"Saya tidak boleh minta lebih daripada pemain-pemain saya memandangkan kami memulakan kejohanan ini tanpa beberapa tonggak utama yang ditimpa masalah kecederaan.
"Peluang (untuk mara ke final) masih ada dan kami perlu menempuhi perlawanan kedua nanti dengan penuh keyakinan.
"Saya juga fikir barisan pemain ini telah mempamerkan persembahan terbaik serta bertenaga dan saya bangga dengan mereka pada aksi tersebut," katanya pada sidang akhbar selepas tamat perlawanan.
Tambah jurulatih berusia 56 tahun itu, beliau menyedari laluan sukar menanti Harimau Malaya menjelang aksi kedua Khamis ini.
"Saya tahu perlawanan kedua di Thailand bakal menjadi laluan sukar buat kami tetapi saya tetap optimis dengan skuad kendalian saya.
"Kami tiada pilihan lain dan kami akan bertandang ke sana dengan membuat aksi yang lebih baik berbanding perlawanan separuh akhir pertama," katanya.

***  
Tan Sri Annuar Musa@11-12-2012  
Bermain di gelanggang lawan bukan ertinya HM tak boleh menang...Spore tewaskan Msia di gelanggang lawan..MU tewaskan MC mlm tadi digelanngang lawan...AL AHLY mesir tewaskan HIROSHIMA Jepun kelmarin di gelanggang lawan...kali ni di Bangkok adalah perlawanan tektikal SCHAFER VS DKRG...lakukan yg terbaik walau Thai lebih tinggi ranking nya TAPI RANGKING TAK PENTING!!coach tau pemainnya..walau pun kita kalah 0-2 dlm aksi persahabatan itu tidak releven..ITALY PUN KALAH peringkat awal..YG KITA HITUNG IALAH PD PERLAWANAN SEBENAR 13HB NANTI..RAKYAT MSIA IRINGI DOA UTK HM!!!!!

No comments: