28 November 2012

Wajib Menang Atau Tutup Kedai!

Hidup Mati Bertemu Laos   
Oleh FERZALFIE FAUZI@ferzalfie.fauzi@utusan.com.my  
KUALA LUMPUR - Tidak ada keputusan lain kecuali menang ke atas Laos, itulah janji dan harapan pengendali skuad kebangsaan, Datuk K. Rajagobal menjelang pertemuan kedua peringkat kumpulan Piala AFF Suzuki 2012 di Stadium Nasional Bukit Jalil malam ini.


Saya kenal pemain saya, saya tak janji juara, saya cuma jangka kita kalah 1-0 atau seri…APA SEMUA NI?
Bagi meraih kemenangan dalam perlawanan yang amat penting itu, Rajagobal bertekad untuk melakukan perubahan besar-besaran termasuk kesebelasan pemain, intensiti permainan lebih tinggi dan tempo jauh lebih berkesan.
Katanya, Laos adalah pasukan yang bagus, selepas melihat mereka berjaya mencatat keputusan seri ketika bertemu Indonesia dalam perlawanan pertama Ahad lalu, namun pemainnya harus fokus serta melupakan kekecewaan aksi pertama apabila mereka kecundang kepada Singapura 0-3.
"Kita tidak bermain dengan baik selepas melepaskan tiga gol ketika bertemu Singapura dalam perlawanan pertama, saya terima kekalahan tersebut dan tidak menjangkakan perkara buruk seperti itu akan berlaku.
"Bagaimanapun saya ingin bertanya kepada anda semua adalah kita perlu terus berasa risau tentang keputusan tersebut atau memberi perhatian terhadap pertemuan seterusnya bertemu Laos? Saya seorang pejuang dan saya tidak akan berputus asa," katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.
Jelasnya, esok (hari ini) semua akan lihat perubahan yang bakal dilakukannya dan dia telah memberitahu kepada seluruh pemainnya bahawa akan ada pertukaran selepas aksi longlai dalam perlawanan pertama Ahad lalu.
"Seperti kata Nicholas James Vujicic yang tidak mempunyai tangan dan kaki, jika anda jatuh berjuta kali bangun dan teruskan langkah maju ke depan. Saya memberitahu kepada pemain akan melakukan perubahan dan saya sangat serius, apa yang saya kata, saya akan lakukan.
"Pemain saya sangat profesional, saya memberitahu mereka akan ada perubahan dan bersedia untuk melakukan arahan yang akan saya berikan, saya percaya pengurus pasukan dan penolong jurulatih memahami apa yang bakal saya lakukan nanti. Pemain hanya perlu masuk ke dalam padang dan beraksi sebaik mungkin," katanya.
Jurulatih berusia 56 tahun itu berkata, Laos dilihat mempunyai keazaman yang tinggi dalam kempen AFF Suzuki kali ini mereka sentiasa melakukan serangan balas dan jika hilang bola akan berusaha keras merampasnya semula.
"Kita tidak boleh pandang mudah pasukan kelayakan seperti Laos dan Myanmar ketika mereka beraksi di peringkat kumpulan, kita perlu menghormati mereka tetapi saya tetap yakin kita mampu mengatasi mereka esok (hari ini).
"Kita perlu terus ke depan dan saya akan mengambil tanggungjawab ini sebagai jurulatih, pemain juga perlu bertanggungjawab di atas padang. Mengenai penyokong, mereka harus mencontohi penyokong Indonesia yang terus memberi sokongan walaupun mereka tewas dalam perlawanan akhir pertama pada AFF 2010.
"Mereka sangat patriotik ketika itu. Saya tidak boleh melakukan apa-apa jika penonton kurang pada perlawanan kedua nanti. Saya sangat patriotik, sebarang tanggapan dan kritikan terpulang kepada diri masing-masing.
Tambahnya, semua rakyat Malaysia perlu ingat bahawa pasukan bimbingannya telah melakukan perubahan besar dalam tempoh 20 tahun termasuk menjuarai AFF Suzuki 2010 dan kejayaan tersebut tidak harus dilupakan.
*** 
Rajabobal: Perubahan Besar Apabila Bertemu Laos
27 November 2012
KUALA LUMPUR - Ketua jurulatih kebangsaan Datuk K. Rajagobal bakal membuat perubahan besar apabila skuad Harimau Malaya menghadapi Laos dalam kejohanan Piala AFF Suzuki Kumpulan B di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam esok.
Beliau berkata beberapa posisi pemain perlu diperkuat bagi memastikan kemenangan.
"Saya tahu perlawanan menentang Laos adalah sangat penting dan sudah tentu fokus saya ialah untuk memungut tiga mata. Oleh itu saya akan membuat perubahan besar, tetapi saya tidak boleh memberitahu nama pemain yang akan diketepikan," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat pengurus Kumpulan B di Seri Kembangan hari ini.
Setelah kalah 0-3 dengan Singapura sebelum ini, skuad kebangsaan mesti menang menentang Laos dan kemudiannya Indonesia bagi menghidupkan peluang ke separuh akhir.
Rajagobal mengingatkan pemainnya agar melupakan kekalahan dengan Singapura dan menumpukan perhatian untuk menentang Laos.
"Ya, saya akui kita kalah (kepada Singapura) dan saya percaya setiap orang tahu kita tidak bermain seperti yang dijangkakan (selaku juara bertahan) tetapi kini masa untuk pemain melupakan kekalahan dan fokus kepada perlawanan seterusnya," katanya.
Mengulas prestasi Laos, beliau berkata beliau tidak memandang rendah pasukan yang dilatih jurulatih Jepun itu, Kokichi Kimura.
"Laos adalah pasukan yang bagus, mereka pantas apabila menyerang, pemain mereka dipersiap dengan baik tahun ini," katanya.
Kokichi pula berkata beliau mahu pemainnya memberi yang terbaik untuk perlawanan esok bagi memasti laluan ke separuh akhir.
"Jika Malaysia bermain 100 peratus, saya mahu pemain saya bermain 120 peratus bagi memperoleh tiga mata," katanya.- Bernama
*** 
Pengurus: Rajagobal Tidak Perlu Letak Jawatan
NOOR HAFIZA CHE ABDULLAH@27 November 2012
"APA lagi yang ingin dipertikaikan, bagi saya tiada sebab kenapa Datuk K.Rajagobal perlu mengundurkan diri," demikian reaksi pengurus skuad Kebangsaan, Datuk Subahan Kamal ketika ditemui di padang Wisma FAM, hari ini.
Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai desakan peminat yang mahu jurulatih berusia 50 tahun itu mengundurkan diri berikutan prestasi hambar skuad Harimau Malaya ketika menentang Singapura dua hari lepas.
Jelasnya, beliau bukan ingin mempertahankan Rajagobal atau sebaliknya, tetapi berharap peminat dapat berfikiran profesional dan mengenang kembali jasa jurulatih itu dalam dunia bola sepak negara.
"Kalau ikut senario bola sepak, kita hilang selama 20 tahun, dan apabila Rajagobal dipilih sebagai jurulatih, beliau yang mengembalikan kegembilangan bola sepak.
"Kita mengakhiri penantian selama 20 tahun dengan memenangi Sukan SEA, kita menang Piala AFF buat kali pertama selepas 14 tahun dipertandingkan.
"Dan, hari ini dalam jangka masa tiga atau empat tahun, kita telah menang tiga piala (gelaran) iaitu Sukan SEA 2009, Sukan SEA 2011 dan Piala AFF 2010," kata Subahan.
Tambahnya, "dengan itu, kita adalah lebih baik daripada mana-mana pasukan Asia, jadi apa yang lagi ingin dipertikaikan."
"Saya mahu peminat faham dalam dunia bola sepak sebegitulah, ada menang dan kalah," katanya.
Kekalahan 0-3 skuad kebangsaan kepada Singapura dalam aksi perlawanan pembukaan Kumpulan B Piala AFF Suzuki Ahad lepas, nyata memberi kesan kepada peminat tanah air sehingga menimbulkan kemarahan dan ketidakkepercayaan rakyat Malaysia terhadap kemampuan Rajagobal dalam misi mempertahankan juara dua tahun lepas.
Mengulas lanjut, Subahan yang juga Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berharap penyokong Malaysia tidak cepat putus asa dan sentiasa memberikan sokongan kepada skuad kebangsaan dalam mengharungi saingan piala berkenaan.
"Saya tidak mahu kalau menang, kita dipuji, kalau kalah, kita dimaki. 
"Sebagai penyokong sejati Harimau Malaya, sokongan bukan sahaja ketika mencapai kemenangan, tetapi juga ketika mengalami kekalahan.
"Adalah tidak adil jika skuad Harimau Malaya terus dihukum kerana kekalahan pada perlawanan pertama kepada Singapura kerana kita masih mempunyai peluang untuk bangkit semula," katanya yang yakin Malaysia mampu menepati sasaran mara ke separuh akhir.
"Sebagai pengurus, saya tetap yakin dengan kemampuan para pemain. Lagipun, dilihat kepada semangat berkobar-kobar yang ditunjukkan oleh pemain, saya yakin kita mampu mengutip tiga mata dan menewaskan Loas.
"Apa-apa pun, kita janganlah memandang rendah dengan kemampuan Loas, mereka juga mahukan kemenangan," ujar beliau yang mengharapkan peminat bola sepak tempatan agar terus memberikan sokongan kepada skuad Harimau Malaya apabila berdepan Laos malam esok.

No comments: